The Salt Street Journal nr. 142



Nr. 142 / 18 Septembrie 2002, Iasi - Romania

Supliment de vacanta

Impresii de la cea de-a patra intalnire a tinerilor evanghelici din Romania, Cluj (26-30 August 2002)

Mircea Paduraru



De - spre o hermeneutica a obiceiurilor

Acest text trebuia sa apara sub titlul de: "Impresii de la cea de-a patra intilnire a tinerilor evanghelici din Romania", dar intrucit ne vom ocupa de un singur aspect al acestui eveniment - nu de cel mai fericit, impresiile generale fiind totusi pozitive, am preferat aceasta formula de inceput.

Intalnirea in discutie a durat cinci zile: de luni pina vineri si a fost gazduita de Biserica Baptista nr. 1 din Cluj. Au participa in jur de o mie de tineri. Se cuvine sa mentionam ca atit gazdele cit si cei care au conferentiat s-au pregatit exemplar, ireprosabil. Partea cea mai consistenta a discutiei a revenit fratelui Iosif Ton, discursul domniei sale urmarind in esenta patru aspecte:

1) identitatea credinciosilor evanghelici intr-o tara ortodoxa si indentitatea credinciosilor evanghelici romani in contextul globalizarii.
2) clarificarea principalelor probleme referitoare la taina Sfintei Treimi.
3) conturarea portretului caracteriologic al "omului placut lui Dumnezeu" (o hermeneutica a textului din Matei 5-7).
4) o analiza a triadei har - fapte - judecata, o chestiune tabu a lumii evanghelice.

Numai ca in ciuda mesajelor foarte interesante rostite de toti vorbitorii si a organizarii foarte atente a gazdelor, ceva a lipsit. La ce ne referim? La participanti. Mai mult de 50% din numarul participantilor aveau varste cuprinse intre 16 si 18 ani. Veti spune ca acest fapt este unul de dorit, mai mult, inevitabil: La o intalnire de tineret nu pot veni decit tinerii… Cert e ca o insemnata parte din procentul amintit a avut un comportament echivoc daca nu condamnabil raportat la exigentele unei asemenea intilniri.

Ne referim la exasperantul si omniprezentul susur de celular din sala de conferinte, la discutiile interminabile despre Contrast si Chris din timpul prelegerilor, la isteria pantalonilor albi prin care se deslusea cu o usurinta uimitoare lenjeria intima de culoare verde fosforescent, la multitudinea de bluze transparente si la varietatea decolteurilor.

Ne referim la steagul verde de citeva sute de ani hacuit de o banda de flacai uniti intru bratari cu inscriptia What Would Jesus Do si la clavecinul din secolul XVI nimicit de o ceata de tineri cu ecusoanele conferintei… debordind de talent in mijlocul Muzeului de Istorie spre spaima gardianului si spre oroarea ghidului in privirea caruia desluseai dispret dar si compasiune pentru tinerii hristofori.

Si asta nu a fost totul. Insa ne oprim aici, facind numai cuvenita precizare ca acestea nu au fost fapte izolate si nici fenomene de masa. Au fost acte petrecute in vazul celor mai multi participanti si aprobate prin hohote de ras.

Roxana Gacea



Vi s-a intamplat vreodata sa credeti ca anumite trasaturi de caracter nu o sa le puteti schimba niciodata? Sunt momente cand vrei sa lupti impotriva maniei, rautatii, invidiei - ganduri pe care ti-e rusine sa le marturisesti lui Dumnezeu, cu atat mai mult oamenilor.

La sfarsitul lunii august a avut loc la Cluj o conferinta de tip Keswick a tinerilor evanghelici din Romania, cu prelegeri tinute de Iosif Ton, Sorin Sabou - pastor al Bisericii Baptiste din Brasov, Aurel Modovan - pastor al Bisericii Penticostale Cluj, Ieremia Rusu - presbiter in Biserica Crestina dupa Evanghelie din Ploiesti si Gigi Cosman - pastorul bisericii gazda din Cluj. Tinerilor evanghelici din intreaga tara li s-a vorbit despre caracter si relatii: un caracter sfant asemenea Dumnezeului nostru care este sfant si relatii perfecte, asa cum se gasesc in Trinitate.

Credeam ca nu o sa-mi pot schimba caracterul, dar nu realizam ca prin aceasta afirmam ca Dumnezeu este prea neputincios ca sa-Si poata implini planul pentru care m-a creat: Voia lui Dumnezeu este sfintirea voastra. Nu realizam ca fara un caracter sfant nu voi putea intra in Imparatia Lui: Cine va locui in cortul Domnului? (Ps. 15). Sa nu ne amagim spunand ca se va schimba in cer, pentru ca nu e asa; caracterul pe care ni l-am format pe pamant este singura "posesiune" pe care o vom lua cu noi in vesnicie. Cand amintea lucrul acesta, fratele Ton intotdeauna dadea urmatorul exemplu: Sa ne imaginam ca un om certaret ajunge in cer. Ce o sa faca acolo, cand o sa vada ca nu mai are cu cine sa se certe, pentru ca nici un copil al lui Dumnezeu nu are un duh de cearta?

Dumnezeu este atat de bun, incat ne primeste asa cum suntem, dar este prea bun ca sa ne lase asa cum suntem. Harul minunat pe care-l avem este ca El ne-a pus la dispozitie si resursele pentru a realiza aceasta schimbare de caracter. Acesta este rolul lui Hristos, al Duhului Sfant si al lui Dumnezeu Insusi in noi. (Ioan 14: 15-17, 20, 23) Ne formam pentru a fi oameni vrednici sa locuim cu El in eternitate.

Pe care il crezi - pe acela il asculti
Pe care il asculti - a aceluia devii
Pe care il asculti - ca acela devii
Ca cine devii - cu acela vei locui in vesnicie.

Modul in care poti verifica daca ai un caracter schimbat este sa privesti la roade, iar roadele nu sunt altceva decat faptele. Iata cum se prezinta situatia pentru un fiu de Dumnezeu: este mantuit prin har, dar va fi judecat prin fapte. (2 Cor. 5:10; Apoc. 22:12) In primul rand, sa redefinim notiunea de har si sa nu ne marginim la definitia clasica si insuficienta "dar nemeritat". Cine a simtit si experimentat harul lui Dumnezeu stie ca e cu mult mai mult decat atat. Efeseni 1 & 2 spune ca harul este unirea noastra cu Hristos si plantarea Duhului Sfant in noi, iar acest dar ne-a fost oferit cu un scop: sa ne echipeze pentru a fi in stare sa facem faptele bune, adica sa traim felul de viata pregatit de Dumnezeu pentru noi. Daca mantuirea prin har nu este urmata de faptele bune, inseamna ca nu am primit nici har, nici mantuire.

Asadar, dupa har urmeaza fapte, iar dupa fapte, judecata. In functie de faptele noastre vom primi rasplata in vesnicie si acest lucru dovedeste ca acolo nu va fi egalitate. Unul va primi carmuirea a cinci cetati, altul, a zece cetati, deci nici in cer nu "scapam" de functii. De aceea este atat de important caracterul pe care il avem, pentru a putea face fata responsabilitatilor noastre ceresti. Sa fim ambitiosi in ceea ce priveste pozitia noastra in Imparatia vesnica, pentru ca cel ce nu isi pune talantul in negot este numit "rob viclean si lenes".

Inchei cu indemnul transmis tinerilor la conferinta de la Cluj: Sa fim oameni vrednici sa locuiasca cu Dumnezeu in eternitate.


(recomandam a se vedea: "Roxana Gacea - Galeriile 'spaniole' ale SSJ-ului")




Hyde Park

Alin Cristea - nine eleven
Daniel Bud - La un an dupa atac
Alin Cristea - Exercitii de admiratie: Orson Welles

Alin Cristea



nine eleven

a mai trecut un nine eleven stiu cite victime au fost cite tone de moloz s-au strins in cite zile cite carti s-au scris despre cea mai obraznica provocare care a declansat primul razboi al secolului douazeci si unu cite miliarde de $ constituie pierderile suferite de economia ny sint informat

a mai trecut un nine eleven acest eveniment inimaginabil comparabil cu atacul de la pearl harbor asasinarea lui kennedy si cea a pastorului martin luther king toate la un loc cum a descris tom hanks evenimentul globalist huntington zice ca e ciocnirea civilizatiilor sint citit

a mai trecut un nine eleven noul secol a inceput la nine eleven am zappat nerabdatori sa prindem pe sticla cele mai real tv imagini am fost cu totii prezenti la adunarea din mijlocul satului global am inceput cu totii sfirsitul istoriei sint prezent

a mai trecut un nine eleven sua jandarmul planetar vrea sa defileze pe strazile irakului zice ca daca vine de acolo o bomba nucleara alte statistici alte talk-show-uri alt zapping publicitate nici nu se da la ei intr-o zi cu numele nine eleven sint atent

a mai trecut un nine eleven mi-am observat si cu aceasta ocazie abilitatile sa fie vorba de mostenire genetica sau sint un exemplar conectat in matrix hedonist hibrid consumationist intr-o vinatoare mediatica in jungla virtual reality am I real

a mai trecut un nine eleven nimeni nu a vorbit despre inviere eu de unde stiu de kestia asta a da vorbea taticu sau/si bunicu sau/si predicatorul nastrusnic de cind eram copil care omora sobolani in timpul saptaminii contributie fundamentala la aseptizarea habitatului sint curatel

a mai trecut un nine eleven astept urmatorul happy new nine eleven noi nu avem nici macar thanksgiving day sa ne ridicam ochii spre cer spre good god de craciun unii pun oua incondeiate in brad ma duc la mcdonalds telefon contact cristalin entity 00407... alinpm@yahoo.com imguilty


(recomandam a se vedea: “Alin Cristea – Exercitii de admiratie ‘alte texte’”)

Daniel Bud



La un an dupa atac

Ce simt americanii cu privire la atacul din 9/11?

Cei care au pus la cale lovitura terorista de o magnitudine fara precedent trebuie sa fie pedepsiti. Administratia americana face tot ce poate in aceasta directie. Intre cei 2801 de morti au fost cetateni din peste 30 de tari. Pe ecranele TV americanii au vazut un numar de 62 de copii care s-au nascut orfani.

Cum este privita politica preventiva si ofensiva a presedintelui G.W. Bush?

La un an dupa atac America nu mai are cuvinte care sa explice imaginile. Presedintele a tinut trei discursuri pline de emotie la locurile unde au cazut victime multe vieti umane. Multi americani nu sunt inca convinsi ca presedintele are o justificare clara pentru o interventie militara in Iraq. Pentru altii insa, eliminarea lui Saddam inseamna prevenirea unor eventuale atacuri teroriste mult mai devastatoare. Cu sansa reala a unui astfel de scenariu - un atac terorist cu arme de distrugere in masa fabricate si oferite de Saddam - nimic nu este prea radical.

Cum este privit Islamul?

Multi incearca sa creada ca Islamul este o religie pasnica. Din aceasta perspectiva, gruparile radicale islamice nu reprezinta corect religia. Altii cred ca este vorba de o religie violenta, care inca de la origini are citeva caracteristici constante: violenta, lupta si teroarea.

Tensiunea creste si datorita faptului ca in lumea araba copiii sunt invatati ca America este dusmanul de moarte al Islamului. Ei cresc cu ideea ca toti sunt angajati intr-un razboi sfint, "jihad."

Multi americani nu pot intelege cum este posibil ca unii din arabii care locuiesc in SUA au celebrat atacul terorist chiar in ziua de 9/11/01.

Cit de patrioti sunt americanii?

In general americanii isi iubesc tara si libertatea de care se bucura. Daca ar fi nevoie de ei intr-un razboi, foarte multi americani ar fi dispusi sa isi apere tara cu propria viata. Libertatea - pentru ei - este "ceva" pentru care si-ar da viata.


(textul acesta se poate citi si in “arhiva de aur”:”Daniel Bud – galeriile ‘americane’ ale SSJ-ului”)

Alin Cristea



Exercitii de admiratie: Orson Welles (1915 - 1985)

Incepand din 1952, o data la 10 ani, Sight and Sound, una din cele mai respectate publicatii de cinema din lume, publica listele celor mai bune zece filme si ale celor mai buni regizori din toate timpurile, rezultate din voturile catorva sute de critici si de cineasti din intreaga lume. Recentul Top Ten 2002 plaseaza Cetateanul Kane (1941) pe primul loc. Nici o surpriza, caci asa s-a intamplat de fiecare data, in afara de prima editie.

Filmul tuturor timpurilor, cum l-a numit critica, "devenit clasic inainte de toate prin modul in care a revolutionat imaginea cinematografica", "o meditatie profunda asupra conditiei umane si a naturii succesului in societatea americana" (Tudor Caranfil), a fost primul film al tanarului de 26 de ani, care a fost regizorul, coscenaristul, actorul principal si producatorul filmului. El s-a bucurat de prerogative artistice absolute in cadrul firmei RKO (caz repetat in istoria filmului doar de Marilyn Monroe, mentioneaza Dictionarul actorilor de film, Bucuresti, 1977).

"Copil-minune, magician, prestidigitator, om-orchestra, magnat, cineast care deschide o noua era in filmul american depasind cu mult gustul epocii si asteptarile publicului, artist deschis oricaror experimente fara a se ralia vreunui curent experimental, creator caruia atat succesele cat si esecurile ii asigura un privilegiat loc in istoria cinematografului, personaj bigger than life - iata parametrii unei existente si, implicit, ai unei opere plasate sub semnul exceptionalului." (Dictionar de cinema, 1997)

"Un regizor de o exceptionala stralucire, un producator de o acceptabila stralucire, un scenarist de o limitata stralucire; dar o personalitate de o stralucire fara egal." (Kenneth Tynan) (Cinema... un secol si ceva, 2002)


(recomandam a se vedea: “Alin Cristea – Exercitii de admiratie ‘alte texte’”)



In numerele viitoare vom publica urmatoarele teme:

Daca prostia ar durea? (1 octombrie)
Hai Liberare!
Sf. Parascheva

Informatii subscribe/unsubscribe

Pentru subscribe (format normal/only text/doc/zip/fara fundal) scrieti la adresa revistei, trimiteti adresa dumneavostra si, in functie de ce solicitati, o vom copia in baza respectiva de date. Pentru retragere trimiteti mesajul "unsubscribe" si va vom sterge din baza de date. Indiferent de varianta, va multumeste

The Salt Street Journal - adica:

Alina Simion
Aretta Bazdara
Daniel Grigoroscuta
Eduard Orasanu
Ionutz Apostu
Roxana Gacea
Sabina Dodan
------------------------------------
Din redactia SSJ au mai facut parte:
de la numarul 1 la 21, Eugen Eremia
de la numarul 2 la 99, Mircea Paduraru
------------------------------------
Redactia poate fi contactata la: iapostu@
------------------------------------
grafica The Salt Street Journal este semnata de Aretta Bazdara
-----------------------------------
corectura: Daniel Grigoroscuta si Ionut Apostu
-----------------------------------
Responsabilitatea materialelor publicate de colaboratori revine exclusiv autorilor.
-----------------------------------
The Salt Street Journal: "tiraj" aproximativ 700 de adrese

"Frumusetea va salva lumea!"
F.M. Dostoievski

...iar frumusetea este
HRISTOS

Niciun comentariu: